Source: Startarium.
Cum poți identifica trendurile care vor avea impact în industria ta și care sunt cele mai puternice tendințe emergente pentru care să te pregătești în 2021. Descoperă-le pe toate, alături de instrumente pe care să le folosești când îți gândești strategia viitoare, în materialul următor, semnat de Diana Stafie, Foresight Strategist și fondator la FutureStation.
Am citit în această perioadă numeroase articole care amintesc faptul că din criza economică a lui 2008 s-au născut companii precum WhatsApp, Uber, Slack sau AirBnB. Aceste companii au identificat oportunități pe măsură ce vremurile se schimbau și au venit cu produse și servicii ce satisfăceau noile nevoi ale consumatorilor.
Și nu pot să nu mă întreb care vor fi companiile (cunoscute la nivel global) ale căror fundații se vor pune în cadrul crizei curente generate de Covid-19. Dacă până acum cursa se dădea pentru titlul de unicorn, acum tot mai des se vorbește de emergența ”cămilelor”. Cămilele sunt creaturi cu o puternică capacitate de supraviețuire în unele dintre cele mai dure climate de pe pământ. Sunt reziliente, pot supraviețui timp de multe săptămâni fără hrană sau apă și pot alerga repede când este nevoie. Deci nu par să aibă nevoie de multe resurse și le plac greutățile. Pe de altă parte, unicornii mitici din lumea afacerilor sunt caracterizați de finanțări semnificative și multiple resurse umane și talente accesibile. Așa că, pe timp de criză, #BeACamel.
Foresight
Crizele aduc multe schimbări și uneori viitorul sosește prematur. Însă nu putem să îl oprim, dar putem să îl explorăm și să ne pregătim pentru el. Explorarea și prospectarea viitorului (EN. Foresight) nu diminuează incertitudinea adusă de o criză, însă ce face este că ne poate ajuta să ne simțim mai confortabili cu incertitudinea: să fim și să ne simțim mai pregătiți, atât ca organizație, cât și noi personal. Abordarea și metodologia Foresight este una strategică, având scopul de a explora factorii de schimbare, noul, viitorul, într-un mod sistemic și de a contribui la pregătirea organizațiile pentru viitor.
Cel mai mare pericol în vremuri de turbulență nu este turbulența în sine, ci să acționezi cu logica de ieri. (Peter Drucker)
COVID-19 provoacă mult nou, determină o mare și rapidă schimbare a comportamentului consumatorului, a modelelor de business și a adoptării tehnologiilor digitale. Am listat mai jos 4 trenduri și schimbări ce au fost accelerate în timpul pandemiei, precum și exemple concrete de inovații și noi modele de business.
- Focus pe sănătate și wellbeing – a fost obositor să trăim în 2020! Și observăm cum percepția consumatorilor raportat la ce înseamnă să fii sănătos, fizic și mental, se schimbă. Burnout-ul, wellbeing-ul, echilibrarea muncii de acasă cu un stil de viață sănătos capătă noi valențe și determină necesitatea unor noi soluții: de la separatoare ingenioase pentru a readuce oamenii în sălile de sport, la modalități de a putea face sport acasa (de exemplu Supernatural, un app pentru exerciții acasă în realitate virtuala sau produsele și serviciile celor de la Peloton, un fenomen și o companie ce merită urmărite), la servicii de wellness (de exemplu Urban, un startup din Marea Britanie ce oferă servicii de ”on-demand wellness” și care s-a bucurat de o nouă finanțare în timpul pandemiei, £5.9mn).
- Low touch economy – este despre a face business fără nevoia contactului față în față cu clienți și parteneri. Board of Innovation oferă multe materiale și inspirație în acest sens. De exemplu o resursă foarte valoroasa este documentul colaborativ unde puteți observa peste 50 de pivotari și noi modele de business caracteristice pentru Low Touch Economy: de la o brutărie care oferă acum cursuri de făcut pâine acasă, până la producători de scene pentru evenimente ce s-au reprofilat pe servicii pentru birouri pentru acasă.
- Emergența bucătăriilor fantomă – o pivotare posibilă a unor jucători din HORECA. Bucătăriile fantomă (EN. Cloud / Ghost / Virtual Kitchens) sunt restaurante fără partea din față unde se deservesc clienții. Evoluția lor a fost determinată de creșterea numărului de comenzi online de mâncare, plus dorința de minimizare a timpului de așteptare până la sosirea comenzii. Iar în pandemie, aceste lucruri s-au accelerat și acest nou model de business a început să prindă și mai multă amploare. Aceste bucătarii sunt amplasate în poziții cheie în oraș, pentru a permite o livrare rapidă și facilă, iar din exterior nici nu iți dai seama că acolo se prepară mâncare. Exemple în acest sens: CloudKitchens, noua companie a lui Travis Kalanick, fondatorul Uber, Cluster Truck, Glovo CookRooms – cred că vom auzi în curând și de mai multe exemple autohtone.
- Shopstreaming – un fenomen la intersecția dintre e-commerce și live streaming, un fel de mall plus canal de teleshopping plus social media la un loc. Un fenomen deja răspândit în Asia de peste 2 ani începe să prindă contur la nivel global. Taobao Live, platforma celor de la Alibaba, poate fi considerată pionier în această direcție. O mare varietate de produse este oferită pe Taobao Live, iar mai nou chiar și produse ale producătorilor din zonele rurale – o abordare foarte interesantă, merita analizată! Cum să interacționăm cu clienții, dar în același timp să le și expunem produsele lor favorite și să le oferim posibilitatea de a le achiziționa direct? Am observat exemple de la comercianți de bijutierii, îmbrăcăminte până la supermarketuri. Un articol foarte bun pe această temă: Shopify – Is Live Shopping the Future of Ecommerce?
Uitându-ne în viitor
Ca în orice criză, vor apărea comportamente și nevoi noi. Pentru competitivitate în viitor, companiile trebuie să colecteze și studieze cu atenție semnalele de schimbare și trendurile relevante, să le analizeze ca potențial impact și să le ia în considerare atunci când creează produse sau servicii noi, când își reorganizează activitatea, fac investiții sau atunci când își construiesc strategia de business.
Identificarea semnalelor de schimbare vagi, care încă nu sunt răspândite la scara larga, poate ajuta la anticiparea a ceea ce urmează și poate constitui un avantaj în fata competitorilor. Scanarea (EN. Horizon / Trends Scanning) oferă context. Scanarea și înțelegerea schimbărilor din mediul extern organizațiilor nu este suficient explorată în prezent. Ar fi bine să ne pregătim pentru viitor nu doar cu cifrele de ieri, ci ținând cont și de aceste schimbări externe.
Câteva recomandări practice pentru colectarea și identificarea semnalelor de schimbare, inovații, noi tehnologii și modele de business:
- Abonați-vă la newslettere relevante legate de technologie, business și startup-uri, de exemplu EU-Startups, The Information, Future Loop, TLDR, Pitch Book, The Vast & The Curios
- Fani Podcasts? Sunt multe de menționat, momentan nu mă pot dezlipi de The Prof G Show – Scott Galloway on Entrepreneurship. Recomand și cartea lui recentă: Post Corona: From Crisis to Opportunity
- Puteți să vă setați alerte pe cuvinte de interes folosind Google Trends
- Monitorizați ce se finanțează (Raport Crunchbase pe 2020)
- Monitorizați ce companii nu supraviețuiesc (TechCrunch – Remembering the startups we lost în 2020 – o lista de startup-uri cu finanțări serioase ce nu au supraviețuit în 2020). Puteți de asemenea accesa rapoarte și statistici de la INSSE privind domeniile care performează în Romania sau companii ce intră în insolvență, asta pentru a înțelege ce nevoi rămân nesatisfăcute la nivelul consumatorilor în urma acestor insolvențe. Sau puteți utiliza un serviciu de monitorizare gen Alertă CUI.
În încheiere, vă recomand ca atunci când vă gândiți la viitorul organizației voastre, să luați în calcul 3 elemente, preferabil în ordinea dată:
1. Mediul extern și ce poate aduce viitorul: Ce se întâmpla în mediul extern, ce schimbări observam, ce noi startup-uri / tehnologii / modele de business apar? Cum poate arata viitorul industriei mele? Ce scenarii de viitor se pot face?
2. Viziunea: Care e viziunea mea ca și organizație? Unde îmi doresc să ajung? Ce problemă mi-ar plăcea sa rezolv? Ce impact mi-ar plăcea să am?
3. Resurse: Care sunt resursele și capabilități pe care le dețin și le pot pune la bătaie?
Iar strategiile robuste pentru viitor ar trebui să se regăsească la intersecția celor 3 elemente.
Despre autor – Diana Stafie – Foresight Strategist
Diana este fondator la futureStation și consultant de strategie prin abordare și metodologii de Foresight (cum ne uităm și planificăm pentru incertitudine și viitor). Activitatea profesională constă în activități de consultanță strategică, dar și o intensă activitate de scanare a semnelor de schimbare la nivel de modele de business, produse, servicii, patente, avansuri științifice, nevoi de consum sau campanii de marketing din diferite domenii sau industrii.
Diana este International Certified Future Strategist ca urmare a unui program susținut de Comisia Europeană și alumna la Institute for the Future, USA si Copenhagen Institute for Future Studies. Diana este membră în diferite comunități create în jurul ideilor de viitor si transformare, precum și contributor la diferite publicații si evenimente. Înaintea prezentului rol, Diana a lucrat în Big4 și ca expat in Olanda în cadrul unui mediu corporate global.