Source: Forbes.
Conceptul de Business as Social (sau Social Shopping / Live e-commerce / ShopStreaming) apare când punem laolaltă divertisment plus mall plus tehnologia de livestream. Acest concept emergent poate influența major modul în care consumatorii își fac cumpărăturile și în consecință, genera noi modele de business. ShopStreaming-ul permite clienților să viziteze virtual magazinele sau showroom-urile preferate, să urmărească antreprenorii sau reprezentanții brandurilor în timp ce aceștia povestesc despre produsele sau serviciile sale, să interacționeze cu aceștia sau cu alte persoane din magazin ca și cum ar fi de fapt acolo și cel mai important, să achiziționeze pe loc produsele dorite. Toate acestea online. Oportunitățile de shopping apar acum apar acum în activitățile online zilnice ale fiecărui consumator. Descoperirea și achiziția unui produs sau serviciu se poate întâmpla oriunde, oricând, ideea de shopping devenind din ce în ce mai împletită cu stilul nostru de viață. ShopStreamingul este o nouă modalitate de a ajunge la consumatori, de a vinde în direct produse și servicii. Și se pare că in timpul pandemiei a fost soluția salvatoare pentru multe business-uri mici sau de nișă.
ShopStreamingul vine să reinventeze prin puterea livestream-ului teleshopping-ul de altădată.
Asia reprezintă un teren fertil pentru industria de e-commerce. Citeam recent într-un studiu eMarketer (Decembrie 2020) că se așteaptă ca în 2021 volumul vânzărilor din e-commerce în China să reprezinte mai mult de jumătate din total vânzări pe zona de retail. Ar fi un record mondial și încă o dovadă în plus că asiaticii sunt ”social shoppers”. Pe fondul acestei adopții exponențiale a comerțului online în Asia, a apărut și fenomenul de ShopStreaming. Primele manifestări ale acestuia s-au observat încă din 2017, atât la nivel de corporații, cât și în rândul antreprenorilor din diferite domenii.
„Pearl Bro” este unul dintre antreprenorii care au explorat încă din 2017 fenomenul de ShopStreaming pentru a dezvolta o comunitate și a își crește veniturile. În timp ce lucra la afacerea familiei din Zhuji, China, a început să transmită live procesul de recoltare a perlelor. Clienții erau invitați să plătească în jur de 10USD pentru o midie și apoi să urmărească în direct pentru a vedea dacă midia conține o perlă sau mai multe. Un raport BBC din iunie 2017 evidenția că „Pearl Bro” a câștigat pe parcursul a 6luni de astfel de sesiuni de ShopStreaming 4,4 milioane USD.
Lansata in 2016, Taobao.Live este o platforma deținută de Alibaba în cadrul căreia sunt găzduite sesiuni de ShopStreaming. Iar in 2020, platforma a ajuns să găzduiască în fiecare zi mai mult de 300.000 de sesiuni de ShopStreaming. Printre cele mai performante industrii și produse se numără bijuteriile, moda pentru femei, accesorii, cosmetice și moda pentru copii. O evoluție surprinzătoare s-a înregistrat pentru produsele agricole. Taobao.Live găzduiește și peste 100.000 de organizatori ce „expun” produse agricole, iar în 2019 a găzduit 1,6 milioane de sesiuni de ShopStreaming cu produse agricole. De exemplu, în cadrul unei sesiuni de ShopStreaming susținute de ferma Hailuo din Jinhuang a atras peste 25.000 de vizualizări și în mai puțin de 2 minute s-au vândut peste 30.000 de kilograme de fructe.
Un grup de 3 tineri din Singapore (Hong Heng Mobile) organizează licitații pentru produse de telefonie mobilă (cum ar fi carcase de telefon, baterii) prin intermediul Facebook Live încă din martie 2017. Cei trei facilitatori obișnuiau să dețină un magazin fizic, dar l-au închis si au trecut la ShopStreaming prin Facebook Live. În timpul fiecărei sesiuni de două ore și jumătate, spectatorii pot comenta în timp real pentru a licita pentru articolele prezentate (aproximativ 40 pe sesiune). Licitația se desfășoară timp de șase zile în fiecare săptămână.
De-a lungul anilor fenomenul de ShopStreaming si-a făcut apariția într-o varietate din ce in ce mai mare de domenii si formate. De exemplu, Tongcheng-Elong (China) este o agenție de turism ce oferă începând cu 2021 diferite pachete si oferte de calatorii in cadrul sesiunilor de ShopStreaming. O aplicație populară chineză este Pinduoduo ce oferă reduceri pentru cumpărături de grup și generează formarea de grupuri pe WeChat pentru a beneficia de reduceri la produsele de masă. Iar Suntec City este un mall din Singapore care a organizat in 2020 primul festival de ShopStreaming. În timpul evenimentului de patru zile, cumpărătorii au putut asista în fiecare zi la sesiuni susținute de peste 40 de branduri din mall. Imaginați-vă cum ar arăta un astfel de festival de ShopStreaming în zilele de Black Friday!
Fenomenul de ShopStreaming a generat și noi valențe pentru profesia de influencer și pentru modul de compensare a acestora. Cei mai urmăriți influenceri din ShopStreaming au propriile emisiuni zilnice in cadrul cărora vând produse sau servicii atent selecționate și adesea cu reduceri masive. Conform statisticilor din China, 1 din 10 produse propuse către influenceri ajunge să fie prezentat de către acesta în cadrul sesiunilor de ShopStreaming. Influencerii sunt numiți KOLs (key opinion leaders) și în cadrul sesiunilor prezintă produsele, răspund la întrebări sau discută cu invitații. Iar adesea modul de compensare e diferit fața de cel actual – o sumă fixa pentru fiecare postare. KOLs primesc atât o suma pentru apariție, cât și un comision considerabil pentru produsele vândute. Merita să citiți despre Jiaqi (Austin) Li, cunoscut și sub numele de „Regele rujului”, un fost consultant de vânzări de la L’Oreal care are o audiență zilnică de peste 2 milioane și valorează momentan peste 6 milioane USD. Viya, un alt KOL sau ShopStreaming influencer ce activează pe Alibaba, deține un record de vânzare de 66 de milioane USD într-o singură zi. Sesiunile de ShopStreaming prezentate de Viya reprezintă un hibrid, descrise de Bloomberg ca „parțial spectacol, parțial reclamă, parțial chat de grup”. Viya a vândut de toate – de la mașini la odorizante auto, case, produse alimentare sau cosmetice până la rachete (concepute pentru a lansa sateliți pe orbită). Alibaba dorește să creeze astfel de fenomene și în Europa folosind influenceri locali. Astfel că în mai 2020 și-a anunțat intenția extinderii business-ul de ShopStreaming în Europa și dorința de a contracta 100.000 de influenceri.
Asta fiindcă în lumea de astăzi conectată global, așteptările consumatorilor sunt fluide, pot ”călători” rapid între zone geografice sau de la o industrie la alta.
Iar pandemia a fost bineînțeles un catalizator în acest sens. Personal mă aștept ca numărul de consumatori care cumpără online să se mențină și după perioada de pandemie ca urmare a expunerii la ușurința și distracția de a face cumpărături online sau a participa la sesiuni de ShopStreaming.
Si observăm cum fenomenul de ShopStreaming ia amploare deja și în alte parți ale lumii. În 2019 Amazon a lansat Amazon.Live pentru găzduirea sesiunilor de ShopStreaming de către reprezentanții brandurilor de pe platformă, urmând ca la mijlocul lui 2020 să deschidă partea de ShopStreaming și către influenceri prin Amazon Influencer Program. Tot în 2020, fenomenul de ShopStreaming a fost inițiat și în America Latină prin lansarea platformei Rappi. Iar la începutul anului 2021, citeam de startup-ul Oveit care a lansat în Romania o platformă de Live Stream Shopping și care a reuşit să strângă în cadrul unei campanii pe SeedBlink (platforma locală de equity crowdfunding) suma totală de 400.000EUR. Deși încă nu putem vorbi de același număr de industrii implicate sau audiență, notorietatea fenomenului de ShopStreaming crește. Și poate chiar faptul că vorbim de un fenomen la început în Europa, nerăspândit încă la scară largă, poate reprezenta o oportunitate demnă de explorat.
#FutureTip:
Cum ar arată versiunea .Live a business-ului dumneavoastră? Gândiți-vă la modul în care business-ul dumneavoastră poate merge dincolo de cumpărături tranzacționale! (Și este întotdeauna o bună idee să rezervați extensia de website .Live.)