Future Skills
Adaptive Resilience
/əˈdæptɪv rɪˈzɪliəns skɪlz/
Capacitatea de a face față schimbărilor și provocărilor, de a învăța din dificultăți și de a găsi oportunități în situații incerte. Nu este doar despre revenirea după un eșec, ci despre flexibilitate mentală, gestionarea emoțiilor și dezvoltarea unor strategii eficiente pentru a prospera într-un mediu în continuă schimbare.
Analytical Thinking
/ˈˌænəˈlɪtɪkᵊl ˈθɪŋkɪŋ skɪlz/
Capacitatea de a descompune probleme complexe în părți mai ușor de gestionat. Mai mult, abilitățile de gândire analitică reprezintă capacitatea de a identifica și defini probleme, de a colecta și analiza informații relevante pentru a lua decizii mai bune și a rezolva problemele eficient.
Anticipatory Leadership
/ænˌtɪsɪˈpeɪtəri ˈliːdərʃɪp/
Abilitatea de a prevedea și de a ne pregăti pentru provocările și oportunitățile viitoare înainte ca acestea să apară. Acest tip de leadership combină foresight, agilitatea și reziliența, permițând liderilor să navigheze eficient prin incertitudini.
Behavioral Science
/bɪˈheɪvjərəl ˈsaɪəns skɪlz/
Înțelegerea motivelor pentru care oamenii acționează așa cum o fac, ce îi motivează și modul în care deciziile lor sunt modelate de mediul din jurul lor. Competențele în știința comportamentală sunt din ce în ce mai apreciate, iar diferite organizații globale și lideri de opinie subliniază importanța lor.
Bio-Empathy
/ˌbaɪoʊ ˈɛmpəθi skɪlz/
Abilitatea de a învăța din principiile naturii și de a le aplica în viața personală și profesională. Această competență nu se referă doar la cunoștințele științifice despre mediul înconjurător, ci și la capacitatea de a înțelege interconectivitatea sistemelor naturale și de a ne inspira din acestea pentru a crea soluții la problemele umane.
Circular Design
/ˈsɜːrkjələr dɪˈzaɪn/
Abilitatea de a proiecta produse, servicii și modele de afaceri astfel încât să reducă deșeurile, să optimizeze utilizarea resurselor și să extindă ciclul de viață al materialelor. Această abordare ajută companiile să treacă de la un model economic liniar (extrage-produce-aruncă) la unul circular, în care resursele sunt reutilizate și reintegrate în economie.
Climate Resilience
/ˈklaɪmət rɪˈzɪliəns/
Capacitatea profesioniștilor, comunităților și organizațiilor de a anticipa, adapta și răspunde la schimbările climatice și fenomenele extreme. Aceasta presupune dezvoltarea unor strategii pentru reducerea riscurilor climatice și adoptarea unor soluții sustenabile pe termen lung.
Climate Computational Thinking
/ˌkɒm.pjʊˈteɪ.ʃən.əl ˈθɪŋ.kɪŋ/
O metodă logică de rezolvare a problemelor, utilizată pentru a înțelege și structura informațiile într-un mod eficient. Aceasta nu este destinată doar programatorilor, ci poate fi aplicată în orice domeniu.
Creative Thinking & Imagination
/krɪˈeɪtɪv ˈθɪŋkɪŋ ænd ɪˌmædʒɪˈneɪʃən/
Capacitatea de a genera idei noi, originale și de a vedea lucrurile din perspective diferite. Aceste abilități implică flexibilitate mentală, curiozitate și deschiderea spre inovație.
Critical Thinking
/ˈkrɪtɪkᵊl ˈθɪŋkɪŋ/
Abilitatea de a analiza informațiile obiectiv, de a evalua argumentele și de a lua decizii informate. Mai mult, gândirea critică este un instrument important și folositor în navigarea dilemelor etice, ce implică adesea situații complexe cu multiple perspective și valori conflictuale.
Cultural Sensitivity
/ˈdeɪ.tə ˈlɪt.ər.ə.si/
Abilitatea de a recunoaște, înțelege și respecta diferențele dintre culturi, valori, tradiții și moduri de gândire. Această competență presupune deschidere, empatie și capacitatea de a comunica eficient într-un context multicultural, evitând stereotipurile și promovând incluziunea și respectul reciproc.
Cyber Resilience
/ˈsaɪbə rɪˈzɪliəns/
Capacitatea unei organizații de a pregăti, răspunde și recupera rapid în urma incidentelor de securitate cibernetică. Aceasta implică nu doar protejarea împotriva atacurilor, ci și asigurarea continuității operaționale în fața amenințărilor cibernetice.
Data Literacy
/ˈdeɪ.tə ˈlɪt.ər.ə.si/
Abilitatea de a înțelege, analiza și interpreta date pentru a lua decizii informate. Nu este nevoie să fii expert în statistică sau programare.
Digital Collaboration
/ˈdeɪ.tə ˈlɪt.ər.ə.s/ˈdɪʤɪtəl kəlabəˈreɪʃn/i/
Capacitatea de a lucra eficient în medii digitale, utilizând platforme online, tehnologii emergente și rețele virtuale pentru a comunica și colabora.
Dilemma Flipping
/dɪˈlɛmə ˈflɪpɪŋ/
Abilitatea de a transforma dilemele, adică situațiile complexe și aparent fără soluție, în oportunități și avantaje. Oamenii sunt obișnuiți să abordeze problemele ca având un răspuns corect sau incorect, însă dilemele sunt diferite de probleme. De exemplu, sustenabilitatea este o dilemă.
Emotional Intelligence
/ˈdeɪ.tə ˈlɪt.ər.ə.si//ɪˈmoʊʃənəl ɪnˈtɛlɪdʒəns/
Abilitatea de a recunoaște, înțelege și a-ți gestiona propriile emoții, precum și de a percepe și influența emoțiile celorlalți. Inteligența emoțională este din ce în ce mai importantă la locul de muncă modern, în special odată cu apariția inteligenței artificiale.
Ethical Intelligence
/ˈɛθɪkəl ɪnˈtɛlɪdʒəns/
Capacitatea de a recunoaște, analiza și acționa conform principiilor etice, în special în situații complexe. Este esențială pentru luarea deciziilor responsabile și pentru crearea unui mediu de lucru echitabil și sustenabil. În esență, este codul personal care ne ghidează acțiunile și ne permite să luăm decizii etice în fața provocărilor morale.
Experiential Design
/ɪkˌspɪriˈɛnʃəl dɪˈzaɪn skɪlz/
Capacitatea de a crea experiențe semnificative și memorabile în spații fizice sau digitale. Diverse organizații globale și experți subliniază importanța acestui domeniu.
Facilitation Skills
/ˈfəˌsɪlɪˈteɪʃən skɪlz/
Set de competențe care permit unei persoane să ghideze, să gestioneze și să sprijine eficient procesele de grup, discuțiile și rezolvarea problemelor prin colaborare.
Foresight & Futures Literacy
/ˈfɔːrsaɪt ænd ˈfjuːtʃərz ˈlɪtərəsi/
Competențe esențiale care ne ajută să anticipăm schimbările, să gândim strategic și să ne pregătim pentru un viitor incert. UNESCO definește futures literacy drept „abilitatea de a înțelege mai bine rolul viitorului în ceea ce vedem și facem”, ceea ce ne ajută să ne imaginăm posibilități noi și să luăm decizii informate.
Green Skills
/ɡriːn skɪlz/
Nu sunt doar despre reciclare sau energie regenerabilă, ci se referă la competențe aplicabile în orice industrie care își propune să fie mai sustenabilă.
Human-AI Collaboration
/ˈhjuːmən-eɪ-aɪ kəˌlæbəˈreɪʃᵊn/
Capacitatea de a lucra eficient alături de inteligența artificială, combinând abilitățile umane (creativitate, gândire critică, empatie) cu cele ale AI (analiză rapidă a datelor, automatizare, optimizare).
Innovation & design thinking
/ˌɪnəˈveɪʃən ænd dɪˈzaɪn ˈθɪŋkɪŋ/
Un set de abilități pentru rezolvarea problemelor complexe și dezvoltarea de soluții inovatoare. Capacitatea de a vedea lumea prin ochii utilizatorilor, de a pune întrebările potrivite și de a transforma provocările în oportunități prin experimentare și iterație continuă.
Maker Instinct / Prototyping
/ˈmeɪkər ˈɪnstɪŋkt/
Abilitatea de a transforma rapid ideile în prototipuri concrete, testabile, folosind resurse disponibile și gândire practică. Această competență presupune curajul de a experimenta, de a învăța din greșeli și de a îmbunătăți continuu, punând accent pe procesul de „încercare și eroare” ca sursă valoroasă de învățare și inovație.
Media Literacy
/miːdiə ˈlɪtᵊrəsi/
Un set de competențe esențiale în era digitală, care permit indivizilor să acceseze, analizeze, evalueze și să creeze corect conținut media
Narrative intelligence
/ˈnærətɪv ɪnˈtɛlɪdʒəns/
Abilitatea de a înțelege, analiza, crea și utiliza povești și narațiuni în mod eficient. Această competență devine din ce în ce mai importantă în diverse domenii, de la leadership și marketing până la educație și securitate cibernetică.
Reputation Management & Personal Branding
/ˌrɛpjuˈteɪʃən ˈmænɪdʒmənt ænd ˈpɜːrsənəl ˈbrændɪŋ/
Nu înseamnă să fii faimos la nivel național sau să te recunoască oamenii pe stradă. Înseamnă să fii cunoscut și apreciat în comunitățile relevante pentru expertiza ta. Mai mult decât atât, este important să avem influență socială pentru a construi un brand personal autentic și relevant, deoarece amplifică mesajul și credibilitatea acestuia în comunitățile cheie.
Sustainable Finance & ESG
/səˈsteɪnəbl̩ faɪˈnæns ænd ˌiːɛsˈdʒiː/
Competențe de integrare a factorilor de mediu, sociali și de guvernanță (ESG) în deciziile financiare și investiționale. Aceasta presupune direcționarea capitalului către proiecte și afaceri care promovează sustenabilitatea, reducerea impactului climatic și crearea de valoare pe termen lung.
Synthetisis
/ˈsɪnθəsɪs/
Capacitatea de a identifica informațiile cheie dintr-o cantitate mare de date, texte sau surse diverse. Aceasta presupune să distingi între informațiile relevante și cele irelevante, pentru a putea construi o imagine coerentă și concisă.
Systems Thinking
/ˈsɪstəmz ˈθɪŋkɪŋ/
Analizarea individuală a componentelor unui sistem și înțelegerea modului în care acestea interacționează între ele. Este o abordare holistică care permite identificarea relațiilor și interdependențelor dintre elemente pentru a rezolva probleme complexe.
Transdisciplinary Learning
/ˌtrænzˌdɪs.ɪˈplɪn.ə.ri ˈlɜː.nɪŋ/
Integrarea cunoștințelor din mai multe domenii pentru a rezolva probleme complexe. De exemplu, în mediul educațional, învățarea transdisciplinară le permite elevilor să creeze conexiuni între diverse discipline școlare atunci când explorează un concept nou.