Text by: Diana Stafie și Andreea Vasile
Source: Redbull.com
Fenomenul eSports (competiții și jocuri video pe calculator) a început în anii 1970. Însă ultimii ani sunt cei ce au marcat creșterea semnificativă a fenomenului. Află de ce s-a întâmplat asta.
„Creșterea fenomenului eSports s-a datorat avansului tehnologic și va continua odată cu introducerea tehnologiei 5G, care aduce viteză și calitate și mai bune pentru streaming. Este deja considerată categorie de competiție în cadrul Asian Games 2023 și se discută introducerea lor, ca sport demonstrativ, în cadrul Jocurilor Olimpice de Vară din 2024, care vor avea loc la Paris,” spune Diana Stafie, consultant Foresight și co-fondator Future Station, o agenție care ajută business-urile să înțeleagă cum se pot adapta pentru succes în funcție de cum arată viitorul, înainte ca acesta să le ia prin surprindere.
„eSports a redefinit ce înseamnă jocurile video prin încorporarea opțiunii de live streaming – de ce să te joci singur când poți să o faci în fața unui public? Astfel au luat naștere platformele de streaming. Twitch (Amazon) este serviciul sinonim cu streaming-ul jocurilor video, iar comunitatea sa este cea mai robustă. Alte platforme populare sunt Mixer (Microsoft), YouTube sau Facebook Gaming. Twitch are o medie de 15 milioane de utilizatori activi zilnici și aproximativ 2,2 milioane de streameri pe lună. Platforma este integrată cu Amazon Prime și permite streamerilor să câștige bani, oferind link-uri în stream, prin care audiența poate achiziționa jocurile jucate. Cel mai prolific jucător de pe Twitch a fost utilizatorul cu numele Ninja, care avea peste 14 milioane de fani și un venit anual estimat de 5,4 milioane dolari (acum s-a mutat pe Mixer),” explică Diana.
Despre cum eSports schimbă realitatea diferitelor industrii, aflăm în continuare:
Discounter-ul american Five Below, care comercializează produse având ca audiență principală tineri și adoslecenți, a anunțat în octombrie 2019 că intenționează să își convertească 70 din cele 850 locații în huburi destinate comunității de jucători de eSports. O inițiativă similară a fost anunțată și de Walmart în noiembrie 2018, când a pus la dispoziție cinci dintre locațiile sale pentru competiții și training de eSports
În ianuarie 2020, compania americană Atari a anunțat construcția unor hoteluri cu tematică din jocurile video. Pe lângă cazare, hotelurile oferă și experiențe imersive și multiple facilități pentru pasionații de jocuri video.
Servicii bancare
În mai 2020, Astralis Group, o companie daneză de eSports, a devenit partener al Lunar, un furnizor de servicii bancare digitale. În urma parteneriatului, fanii eSports puteau să beneficieze prin intermediul Lunar de un card cu branding specific jocurilor video, dar și conținut digital exclusivist și relevant.
Alt jucător din domeniul bancar, care a dorit să acceseze lumea prin eSports, este și banca Royal Coutts, o bancă cu peste 300 ani de vechime. Royal Coutts deservește în principal clienți din familii regale sau sportivi faimoși, însă din 2017 au început atragerea unei categorii noi de clienți: tinerii milionari din eSports.
Fashion
În septembrie 2019, casa de modă Louis Vuitton a anunțat crearea unui trofeu sub formă de valiză în care să stea cupa pentru câștigătorul Riot Games’ Summoner – una din cele mai cunoscute competiții de eSports din lume.
Divertisment
În februarie 2019, mai mult de 10 milioane de utilizatori au urmărit concertul cântărețului și producătorului american DJ Marshmello. Și nu au facut asta stând pe un stadion sau într-o locație de festival, ci intrând în cadrul jocului video Fortnite. Acesta a fost primul astfel de concert in-game susținut de un artist, ulterior Fortnite fiind gazda și altor astfel de evenimente.
Auto
În august 2019, producătorul auto Ford și-a anunțat propria echipă de curse virtuale, Fordzilla.
Educație
Academia de Informatică din Singapore a lansat în iunie 2018 o Diplomă în eSports și Game Design. Diploma este prima de acest gen lansată la Singapore și se adresează tinerilor care doresc o carieră în industria eSports. Studenții vor fi introduși în principiile fundamentale ale proiectării și programării jocurilor și companiilor cheie din industrie (inclusiv ESL Asia, Riot Games și Twitch). Iar din ianuarie 2020, dezvoltatorul american de jocuri video Epic Games a pus la dispoziția studenților din diferite colegii și universități americane popularul său joc Fortnite. Aceștia au opțiunea de a forma echipe și de a face parte din liga de eSports.
Activism
Lansat în octombrie 2019, Liberate Hong Kong este un joc video creat de activiștii din Hong Kong cu ajutorul tehnologiei de realitate virtuală și cu scopul de a permite jucătorilor să participe la protestele pro-democrație. Purtând o cască VR, jucătorii se pot alătura protestatarilor într-o manifestație din districtul Mongkok, unde trebuie să evite poliția, gloanțele de cauciuc și gazele lacrimogene. Dezvoltatorii – care sunt anonimi – au creat jocul după ce jucătorului local de eSports, Ng „Blitzchung”, Wai Chung, i-a fost interzis să-și exprime sprijinul pentru protestatari.
Concluzii
Dacă eSports va fi considerat un sport sau nu, este, în anumite privințe, irelevant. Realitatea este că eSports este o componentă importantă și valoroasă a industriei divertismentului. Jocurile video și site-urile de streaming au un număr incredibil de mare de vizitatori, iar companiile găsesc moduri din ce în ce mai interesante pentru a ajunge cu produsele sau servicile lor la acești vizitatori. De exemplu, când popularul joc video Fortnite a anunțat un nou mod de joc numit Food fight, lanțul american de burgeri Wendy’s și-a creat un personaj virtual, care a devenit parte din joc. Inițiativa aceasta a câștigat premiu la Cannes Lions și o puteți descoperi mai jos: